Vesti
Netačno

Da li je svejedno kada se kupi četiri ili četrdeset dronova?

Kosovo je kupilo četiri drona, oglasilo se danas kosovsko ministarstvo odbrane. Oni su demantovali medijske navode o tome da je kupljeno čak četrdeset ovih bespilotnih letelica, o čemu su juče prvo izvestili mediji u Velikoj Britaniji, zatim oni u Prištini, pa mediji na srpskom na Kosovu, a potom i u Beogradu.
Da li je svejedno kada se kupi četiri ili četrdeset dronova?
Ilustracija (Foto Kona.net)

Sve je krenulo od teksta koji je juče u ranim popodnevnim satima objavio Shephard media pod naslovom „Kosovo čeka Pumu LE“.

Na ovom sajtu je objavljeno da Shephard media „procenjuje“ da će Kosovo nabaviti 40 izviđačkih bespilotnih letelica.

Shephard media je kompanija sa sedištem u Londonu koja, kako se navodi na njihovom sajtu, ima za cilj da obezbedi najbolja marketinška rešenja i usluge poslovnog informisanja u sektoru odbrane. Ujedno objavljuju vesti i poslovne obaveštajne podatke za globalni odbrambeni sektor putem časopisa, priručnika i online putem.

Pozivajući se na ministarstvo odbrane SAD, preneli su da će KBS dobiti bespilotne letelice Puma LE kompanije AeroVironment u okviru FMS programa.

Iako se potvrđuje nabavka bespilotnih letelica, na sajtu ministarstva odbrane SAD, međutim, nema podataka o broju, već samo to da je ugovor o kupoprodaji zaključen sa kompanijom AeroVironment iz Kalifornije u vrednosti od 11.010.530 dolara.

U objavi ovog ministarstva se ujedno navodi da će se radovi izvoditi u ovoj kompaniji i da bi trebalo da se završe do 25. januara ove godine.

Shephard u svom jučerašnjem tekstu precizira da je do brojke od 40 letelica koje je Kosovo naručilo došao na osnovu ugovorene cene i procenjene cene jedne bespilotne letelice u iznosu od 215.000 dolara.

Međutim, kada se pomnoži 40 sa 215.000 dobija se računica od 8.600.000 dolara.

Vest Shephard-a je među prvima juče prenela prištinska Koha. Pozivajući se na tekst ove londonske kompanije, izvestili su da su „pojedini američki mediji“ javili da će „Kosovske bezbednosne snage uskoro biti opremljene sa 40 specijalnih letelica iz Sjedinjenih Država“.

Potom su vest iz Prištine preneli i mediji na srpskom na Kosovu. KoSSev je ovu vest objavio u pregledu kosovske štampe kao izvorno preveden tekst. O „nabavci 40 bespilotnih letelica“ izvestio je i Kosovo Online pozivajući se takođe na Kohu, da bi sa njihovog portala vest preuzeo Sputnjik.

Tekst sa Sputnjika su potom preneli vodeći beogradski mediji – portali i tabloidi – RTS, Politika, Novosti, B92, Alo, Time.rs i drugi.

Vest o nabavci bespilotnih letelica koje bi koristio KBS, štaviše, nije novost. O nabavci vojne opreme iz SAD govorilo se još od juna meseca prošle godine, kada je kosovska vlada izvestila da poručuju četiri drona koje će koristiti KBS.

Tada je kosovski ministar odbrane Armend Mehaj kazao da je budžetom za prošlu godinu preraspodeljeno 7.7 miliona evra na vojne nabavke, ali i da je kosovska vlada izdvojila dodatna sredstva od 4.5 miliona evra za nabavku dronova.

Kako je 26. juna prošle godine izvestila Gazeta Ekspres, kosovska vlada je dan ranije u načelu odobrila izdvajanje dodatnog budžeta za kupovinu četiri bespilotne letelice.

Ovaj medij je tada preneo da je Mehaj zatražio od kosovske vlade 11.9 miliona evra za kupovinu četiri bespilotne letelice, ali i da je kosovska vlada saopštila da može da odobri samo 4.5 miliona evra i da je ministarstvo odbrane izdvojilo 1 milion.

Kako je tada rečeno, ukupan iznos novca biće isplaćen u dve rate – jedna u 2021. godini, a druga u martu 2022. godine.

Poslanik Samoopredeljenja i nekadašnji ministar odbrane Kosova, Enver Dugoli, istog dana je kazao da se kupovina dronova obavlja u koordinaciji sa SAD.

Kako je tada objasnio Dugoli, reč je o multifunkcionalnim bespilotnim letelicama koje će služiti za posmatranje i nadgledanje.

Da su kupljene četiri bespilotne letelice, danas je potvrdio i načelnik za strateške komunikacije u kosovskom Ministarstvu odbrane, Sefer Isufi, koji je demantovao jučerašnje medijske navode o nabavci 40 dronova.

On je u uključenju za KlanKosova.tv korigovao jučerašnju vest rekavši:

„Danas smo bili iznenađeni informacijama koje su prosleđene u pojedinim našim medijima, i pored netačnih podataka, u pomenutom broju dronova od 40 komada, radi se o projektu nabavke četiri drona koji je predložio ministar Mehaj, a vlada odobrila pre sedam meseci“, rekao je Isufi.

Dalje, Isufi je naglasio da je ovo samo jedan od mnogih projekata koji su ugovoreni sa Sjedinjenim Državama u okviru programa inostrane vojne prodaje, koji omogućava prodaju naoružanja.



Ostale vesti

Spiskovi za odstrel Srba na Kosovu, organizovani naslovi tabloida ili Kurtijeva prava namera?
Beogradski tabloidi, poput lista Alo, bavili su se 8 aprila “spiskovima za odstrel Srba”, koji navodno namerava da izvrši kosovska vlast.
  • 16.05.2022
Putin u medijima u Srbiji: Od vere do nevere
Sastanak ruskog predsednika Vladimira Putina u Moskvi sa generalnim sekretarom Ujedinjenih nacija Antoniom Guterešom u centru je pažnje medija u Srbiji, ali i u regionu, već nekoliko dana.
  • 30.04.2022
Kud se dede izveštaj Klinta Vilijamsona?
„Nije Hašim Tači uhapšen zbog izveštaja Dika Martija, već Klinta Vilijamsona“, objasnio je poslanicima kosovske skupštine prištinski advokat, Tom Gaši, još decembra meseca 2020. godine.
  • 19.04.2022
Tabloidi ponovo o

"’ALBANCI SE NAORUŽAVAJU’ Stiglo HITNO UPOZORENJE: Žele nasilno da zauzmu sever Kosova!" - naslov je teksta koji je objavio portal Srbija danas.

  • 18.04.2022
’’Ipak ništa od NATO’’ sledećeg jutra znači ’’podržali ulazak u NATO’’
U dva dana prošle nedelje portal Srbija danas je obavljivanjem dve vesti povodom oglašavanja Ambasade SAD na Kosovu u vezi sa eventualnim prijemom Kosova u NATO sam sebe demantovao navodeći najpre "ništa od NATO", da bi sutradan objavili kako su iz SAD "podržali ulazak u NATO".
  • 11.04.2022
Naslovi u tabloidima često predstavljaju poziv na mržnju, rat ili netrpeljivost

U tekstu pod naslovom “HVALA VAM ŠTO STE UBIJALI SRBE, Sramna objava Vjose Osmani: Sprečili ste genocid!”, list Alo preneo je objavu kosovske predsednice Vjose Osmani sa Tvitera. Naslov u ovom tabloidu nije tačan i predstavlja još jedan primer klikbejta, ali i nastavak kampanje kojom pojedini tabloidi u Beogradu teže da ocrne Albance po svaku cenu. Ovakvi naslovi dodatno podstiču mržnju, piše Radio Goraždevac.

  • 01.04.2022